Forfatter
Tittel Hitlers byggherrer: Fritz Todt og Albert Speer i Norge
Språk
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Adolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00003107cam a2200433 c 4500
*001149758
*00520210426133557.0
*007ta
*008210305s2021 no a e ||||||0| 0 nob|d
*019 $bl
*020 $a9788245025200$cNkr 399.00$qinnbundet
*035 $a(NO-OsBA)0612065
*040 $aNO-OsBA$bnob$erda
*08204$a940.53481$qNO-OsBA$223/nor
*1001 $aAndersen, Ketil Gjølme$d1963-$0(NO-TrBib)90667067$4aut$81
*24510$aHitlers byggherrer$bFritz Todt og Albert Speer i Norge$cKetil Gjølme Andersen
*250 $a1. utgave
*264 1$aBergen$bFagbokforlaget$c2021
*300 $a300 sider$billustrasjoner$c24 cm
*336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco
*337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt
*338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact
*386 $mNasjonalitet/regional gruppe$aNordmenn$bn.$2bibbi$81
*386 $mNasjonalitet/regional gruppe$aTyskere$bt.$2bibbi$82
*386 $mKjønn$am$811
*520 $aAdolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
*60017$aSpeer, Albert$carkitekt og politiker$d1905-1981$0(NO-TrBib)90061198$2bare$82
*60017$aSpeer, Albert$carkitekt og politikar$d1905-1981$0(NO-TrBib)90061198$2bare$82
*60017$aTodt, Fritz$cingeniør$d1891-1942$0(NO-TrBib)90503499$2bare$82$811
*65027$aJernbaneanlegg$zNord-Norge$0(NO-OsBA)1144891$2bibbi$9nob
*65027$aJernbaneanlegg$zNord-Noreg $0(NO-OsBA)1144891$2bibbi$9nno
*651 7$aNorge$xHistorie$xVerdenskrigen, 1939-1945$0(NO-OsBA)1147872$2bibbi$9nob
*651 7$aNoreg$xHistorie$xVerdskrigen, 1939-1945$0(NO-OsBA)1147872$2bibbi$9nno
*6532 $aAndre verdenskrig$2bibbi$9nob
*6532 $aAndre verdskrigen$2bibbi$9nno
*8521 $h940.53$iA
*856 $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/original.jpg$3Omslagsbilde
*856 $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde
*996 $uhttps://bibbi21-nynorsk.mikromarc.no/mikromarc3/Detail.aspx?Unit=6484&db=bibbi21-nynorsk&ID=317059&SU=6484$zlocal
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening